DSC 1942

Om oss

Parkys Solar levererar kompletta solenergilösningar till återförsäljare med fokus på långsiktighet, ansvar och partnerskap.

Vi är experter på solenergi och är ett stöd genom hela processen – från projektering till installation och drift. Vi har support i toppklass som finns med under hela resan, från installation till drift. Vårt engagemang för smarta energilösningar gör oss till mer än bara en grossist; vi är din partner. Nationellt ledande inom kvalificerade solcellsanläggningar, Parkys Solar erbjuder trygghet och expertis för dagens och framtidens energibehov.

Parkyssolar Installatörer 2

Så jobbar vi

Parkys Solar grundades 2014 och är nationella pionjärer inom solceller.

Som en av de mest erfarna grossisterna av solenergilösningar och tjänster erbjuder vi allt ni behöver för att lyckas. Vi har smarta produktlösningar som säljer enkelt, omfattande support- och stödtjänster som backar upp er från början till slut, pålitliga leveranser och kontroll över hela tillverknings- och inköpskedjan – Allt för att maximera er tillväxt.

 

PRODUKTER & LEVERANTÖRER
Att vi värdesätter långsiktiga relationer avspeglas i vårt urval av leverantörer. Genom år av samarbete har vi byggt starka band med noga utvalda leverantörer, vilket garanterar oss en prioriterad ställning. Denna nära kontakt möjliggör snabb återkoppling och vägledning när det behövs.
Vi lägger stor vikt vid att våra leverantörer uppfyller höga standarder för hållbarhet och kvalitet, vilket direkt återspeglas i de produkter vi erbjuder. Vår omsorgsfulla leverantörsstrategi innebär att vi kan erbjuda marknadsledande solenergilösningar och effektiv problemlösning.

 

SÄLJ & PROJEKTERING
Försäljning av komplexa lösningar är en utmaning för både säljare och slutkund. På Parkys Solar är vi måna om att stärka våra återförsäljares kunskap och förmåga i säljprocessen. Genom att erbjuda utbildning säkerställer vi att våra återförsäljare känner sig trygga med vad de säljer och kan framhäva fördelarna med våra lösningar på bästa sätt. Därtill bistår vi med ett enkelt och relevant säljmaterial som kan ges till slutkunden.


Om återförsäljaren behöver hjälp med projektering kan vi erbjuda kvalificerade projektörer, som inte lämnar något åt slumpen. Vår projekteringstjänst utmärker sig genom sin professionella och noggranna utarbetning, vilket garanterar optimala lösningar för varje unikt projekt.
Tillsammans med våra återförsäljare skapar vi regelbundet olika kampanjer. Det främjar inte bara försäljningen, utan stärker också vårt partnerskap.

MONTAGE & INSTALLATION

Hos Parkys Solar förstår vi komplexiteten i solenergiinstallationer och strävar efter att erbjuda pragmatisk och handfast support. Vid montage av solpaneler och kablage och vid elinstallation och driftsättning av hela anläggningen, finns vi alltid med som stöd. Vi erbjuder teknisk support i realtid, inklusive möjligheten till videosamtal direkt på anläggningsplatsen för omedelbar assistans.


Utöver support i realtid erbjuder vi utbildning för montage och installation för att säkerställa att allt genomförs på ett säkert och korrekt sätt. Genom vår utvecklingspartner Parkys Solcellsinstallationer kan vi både anordna grundläggande utbildning med en erfaren arbetsledare på plats hos återförsäljaren, eller välkomna återförsäljaren på praktik hos oss. Vi har lång erfarenhet av komplexa solcellsanläggningar och kan därför hjälpa till att undvika både de vanligaste och djupaste fallgroparna.


På vår användarvänliga supportportal finns genomarbetade manualer, instruktioner, videoguider och annat stödmaterial som våra återförsäljare kan luta sig mot under processens gång.

 

LEVERANS & LAGERHÅLLNING
Effektiviteten i vår leveranskedja är något vi är stolta över. Vi har inga mellanhänder; våra produkter rör sig direkt från tillverkare till vårt lager, och därifrån vidare direkt till slutkund. Det minskar risken för skador och gör leveransen kostnadseffektiv.


Vårt lager förvaltas i samarbete med DHL, som har en dedikerad och kunnig personalstyrka bara för oss. Denna specialisering garanterar att våra produkter hanteras korrekt och effektivt. Tillsammans med DHL synkroniserar vi leveranserna så att materialet finns på plats hos slutkund när montörerna är redo att montera.


Tack vare vårt tillvägagångssätt kan vi utlova snabba leveranser, även under utmanande perioder som under komponentbristen 2022, då vår egen lagerhållning och vår prioriterade status hos leverantörerna säkerställde oförändrad service.

 

TEKNIK & LÖSNINGSUTVECKLING
På Parkys Solar bevakar vi ständigt de senaste trenderna och innovationerna i branschen. I över tio år har vi regelbundet besökt världens största solcellsmässa i Shanghai SNEC och genom det byggt upp en gedigen kunskap och en unik leverantörskedja. Vi har personal som talar flytande mandarin, vilket underlättar kontakterna väsentligt.


Vår förmåga att snabbt anamma och implementera nya tekniker och lösningar är central för vår verksamhet. Vi testar alltid nya produkter, integrationer och lösningar i våra egna testanläggningar för att säkerställa deras effektivitet innan vi introducerar dem för våra återförsäljare.
Till varje ny lösning medföljer vägledande och tydlig dokumentation så att våra återförsäljare enkelt ska kunna integrera den nya lösningen i sina verksamheter, i såväl säljledet som installations-, drift- och underhållsledet.'


Vår långvariga närvaro i branschen och etablerade kontakter ger oss en unik position att vara i framkant av teknisk utveckling.

 

SUPPORT & UTBILDNING
Support och utbildning är kärnan i vår verksamhet och det som skiljer oss mest från våra konkurrenter. Vi har egen specialutbildad personal, med djupgående kunskap om våra produkter och lösningar. Supporten är tillgänglig för att lösa eventuella problem snabbt och effektivt via mejl, telefon, videosamtal eller fysisk närvaro. Alla våra slutkunders anläggningar är uppkopplade mot oss, vilket gör det möjligt för oss att direkt gå in i molnet och analysera, felsöka eller uppdatera programvaran. Om mer komplexa frågor uppstår kan vi lösa dem genom vår direktkontakt med produkttillverkarnas forskning- och utvecklingsverksamheter (R&D).
Utöver omfattande support erbjuder vi utbildning inom försäljning, montage och installation – både på plats och digitalt. Dessutom finns vår utförliga supportportal till förfogande. Supportportalen är fylld med användarvänligt stödmaterial för alla våra produkter och lösningar.

 

DRIFT & UNDERHÅLL
Vår support sträcker sig långt förbi installationen. När anläggningen är satt i drift går vi in i en drift- och underhållsfas där vi är redo att hjälpa till med felsökning och lösningar vid eventuella problem och frågeställningar. Vi kan bistå med att upprätta underhållsavtal med slutkunden för att garantera en problemfri drift under anläggningens hela livstid. Vår långa erfarenhet i branschen gör att våra återförsäljare och slutkunder upplever oss som en stabil och pålitlig partner.
Vi förstår vikten av pålitlig service och strävar efter att göra varje del av upplevelsen bekymmersfri. Därför åtar vi oss att vid eventuella garantiärenden hantera hela processen – effektivt och utan omvägar. Det avlastar våra återförsäljare från det administrativa arbetet och säkerställer att de kan fokusera på det som är viktigt i sin verksamhet, medan vi tar hand om resten. Det ger både våra återförsäljare och slutkunder en extra säkerhet.

 

DSC 2080

Vår historia

Året var 2008...

...och Parkys medgrundare, Peter Wahlberg, var styrelseledamot i styrelsen för EIG (Elektronik och Industri-föreningen i Göteborg). Ordförande i styrelsen hade varit på resa i Kina och tagit med sig en solpanel hem, något som var sällsynt i Sverige vid den tiden. Det möttes dock av ett svalt intresse hos ledamöterna förutom av Peter som av naturen är nyfiken.

 

Peter arbetade på IVF (idag RISE) där dom sen en tid börjat titta på solcellstekniker. Peter som också är en sann entreprenör började parallellt med sitt arbete på IVF från denna dag fundera på förutsättningar för att starta försäljning av solceller i Sverige. Hindren vid denna tidpunkt var dock många. Det var gott om EL och priserna var låga. Då det inte fanns någon marknad innebar en satsning att man måste skapa marknaden. Gemene man trodde inte heller mycket på att solen i Sverige kunde ge tillräckligt med energi för att motivera investeringen som initialt också skulle vara ganska stor då vare sig produkter eller kunskap var i närheten av var vi är idag. Volymerna var även globalt väldigt låga.

 

Några år gick och i ett styrelsemöte för SSEL, ett lokalt nätbolag i Sandared där Peter satt i styrelsen, diskuterades olika miljösatsningar. Ett av spåren var en satsning på solceller. Med vissa betänkligheter begav sig styrelsen på SSEL ut tillsammans till Öckerö i Göteborgs skärgård där nätbolaget på ön gjort en satsning på en av Sveriges absolut första solcellsanläggningar. Inspirerad av besöket satt en av styrelsemedlemmarna, som arbetat inom fastighetsförvaltning, i bilen på väg hem och skissade på hur en affär skulle kunna byggas upp. Det ledde till en fruktsam dialog med övriga och innan bilen stannat var beslutet taget, nu satsar SSEL tillsammans med det som skulle bli Parkys Solar på solenergi!

 

Samtidigt befann sig Peters son Joakim i Kina för studier. Peter letade upp företag i närheten av Joakims studieort som kunde vara intressanta att jobba med och skickade ut Joakim för att träffa dessa företag. Genom nyvunnen kunskap i såväl kinesisk företagskultur som Mandarin kontaktade Joakim företagen och lyckades skicka hem produkter till Peter i Sverige för att köra ett antal testprojekt. Studierna avslutades och Joakim stod i stället på taken hemma på gården i Börshult och monterade olika varianter av solcellspaneler och montagesystem. Den lokala elektrikern engagerades och tillsammans med Peter kopplades olika lösningar med växelriktare ihop. Peter och Joakim hade bestämt sig för att få fram den bästa lösningen för slutkund. Övertygelsen om att kunna förorda dom bästa lösningarna och ge support till återförsäljaren i såväl säljfasen som installations och driftsfasen var tydlig redan i detta skede.

 

Resorna till Kina för att hitta de bästa produkterna av växelriktare, paneler och montagesystem blev frekventa. Besöken på fabriker och middagar med företagens ledare var många då Joakim under sina år i Kina förstått att relationer mellan människor är nyckeln till framgång. Detta visade sig också vara en av dom främsta framgångsfaktorerna för Parkys Solar. Som exempel kan nämnas att Solis, som idag är den tredje största leverantören av växelriktare i världen, vid denna tidpunkt var ett litet och ganska nystartat företag. Parkys Solar blev 2011? deras första kund i Norden och relationen till ägaren och grundaren står sig än starkare idag. På liknande sätt har Parkys byggt upp starka långsiktiga relationer med alla sina leverantörer, vilket är grunden för dess starka leverantörskedja och ledande support.

 

Resorna till Kina och dom första projekten tillsammans med SSEL blev starten till Parkys Solar som grossist och kunskapspartner till våra återförsäljare.

 

Vill du också bli en del av Parkysfamiljen? Hör av dig så testar vi ett projekt tillsammans!